حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد
سرخط خبرها

گلایه رئیس سازمان برنامه از مجلس بابت تغییر مبالغ تخصیص ارز برای کالاهای اساسی

  • کد خبر: ۲۰۸۴۵۵
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
گلایه رئیس سازمان برنامه از مجلس بابت تغییر مبالغ تخصیص ارز برای کالاهای اساسی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی کرده است که کاهش آن به ۱۰ میلیارد دلار باعث ایجاد اثرات تورمی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مربوط به تخصیص ۱۰ میلیارد یورو برای واردات کالا‌های اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی مطرح شد.

توانگر در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: این یک حکم انضباطی است اولا می‌گویند ارز ترجیحی باید به کالا‌های اساسی و دارو اختصاص پیدا کند دولت امسال و سال گذشته ارز ترجیحی را به کالا‌های دیگر داد حال این‌که باید به دارو و کالا‌های اساسی داده شود این حکم باعث می‌شود که دولت ارز را در جای دیگری هزینه نکند.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد بیشتر از این ارز ترجیحی استفاده کند باید از مجلس شورای اسلامی مجوز بگیرد. همچنین گزارش‌های نظارتی به کمیسیون‌های مجلس داده شود.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: منابع ارزی منابع بین‌نسلی است دولت باید کالا‌های اساسی را تامین کند و اولویت‌ها را مشخص کند. این اجازه باید دست دولت باشد که اگر نوساناتی در بازار کالا به وجود آمد با واردات آن نیاز تامین شود.

وی اظهار کرد: محدود کردن اختصاص ارز باعث گرانی می‌شود و اثراتی در بازار خواهد داشت.

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین به عنوان موافق این پیشنهاد تصریح کرد: با این پیشنهاد کارگروه مجربی برای اختصاص ارز و تنظیم‌گری در حوزه حکمرانی تشکیل می‌شود باید ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کند.

منظور: تاکنون ۱۳.۹ میلیارد دلار به وزارت کشاورزی برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده شده است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد گفت: براساس مصوبه دولت در سال جاری باید ۱۸.۵ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو اختصاص یابد که تاکنون بخش مهمی از آن انجام شده این مبلغ را دولت در لایحه بودجه سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار کاهش داد تا بخشی از مصارف صورت گرفته در سال جاری تجدیدنظر شود و کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۳.۹ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی برای واردات کالا‌های اساسی دادیم که هنوز هم می‌گویند بیشتر از این نیاز دارد؛ اگر این میزان ارز کاهش پیدا کند به کالا‌های اساسی و دارو فشار وارد کرده و اثرات تورمی دارد. ما می‌گوییم که همان میزان مبلغ لایحه دولت یعنی ۱۵ میلیارد دلار تغییر نکند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: هدف پیشنهاد آن است که از محل تفاوت ۱۵ میلیارد دلار و ۱۰ میلیارد دلار ۵۰ همت منابع برای بار مالی مصوبات مجلس شورای اسلامی تامین شود که حتی در صورت تامین این رقم باز هم ما اثرات تورمی داریم همچنین علاوه بر آن ۵۰ همت حاصل شده نسبت به ۴۴۱ همت بار مالی به هیچ وجه پاسخگو نیست.

۱۱ میلیارد دلار برای واردات هفت قلم کالا‌های اساسی اختصاص پیدا می‌کند

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز درباره این پیشنهاد اظهار کرد: اگر قرار باشد سال آینده ۴۵ میلیارد دلار دولت فروخته شود ۱۹ میلیارد دلار مربوط به واردات است؛ پیشنهاد خودمان این بود که ۱۰ میلیارد یورو یا ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی گذاشته شود که هفت قلم بیشتر نیست؛ در این صورت دیگر به اسم کالا‌های اساسی چیز‌های دیگری وارد نمی‌شود.

وی گفت که ۱۱ میلیارد دلار برای هفت قلم کالا‌های اساسی از جمله دارو هزینه می‌شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که در سال آینده ۱۰ میلیارد یورو صرفا برای واردات کالا‌های اساسی، کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص پیدا کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->